Elevene skal få innsikt i hvordan tekstilavfall håndteres som ressurs i en sirkulær økonomi. Elevene undersøker hvordan tekstiler samles inn i egen kommune, og sammenligner gjenbruk, ombruk og materialgjenvinning. I arbeidet bruker de et konkret eksempel på sirkulær tekstilfiber (Loopamid) og vurderer fordeler og ulemper ved bruk av plastbaserte tekstiler sammenlignet med naturmaterialer. Oppgaven kan gjennomføres individuelt eller i grupper, og avsluttes med muntlig drøfting eller skriftlig refleksjon.
Målet med oppgaven
Oppgaven øver elevene i å utforske hvordan tekstiler kan inngå i sirkulære materialløp, og hvilke valg som påvirker klima og miljø. Elevene lærer å identifisere hvor tekstiler skal kastes eller leveres, hva som kan gjenbrukes, og hvordan kvalitet, fiber og produksjonsmåte påvirker mulighetene for gjenvinning. Målet er å styrke elevenes bevissthet rundt egne forbruksvaner og legge grunnlag for mer bærekraftige valg.
Forslag til elevoppgaver
Les denne artikkelen fra NRK:
NRK: Nye krav til kildesortering – nå er det forbudt å kaste tekstiler
- Hva vet du om sortering av tekstiler i din kommune? Hvor skal du gjøre av utslitt tøy? Let etter svaret på nett, og noter det du finner som svar på denne oppgaven.
- Loopamid er en ny type plastbasert tekstil fra tyske BASF. De ser for seg at tøy laget av Loopamid skal være designet for et sirkulært løp, slik figuren under viser. Beskriv trinnene i sirkelen med dine egne ord.
Du kan se en kort informasjonsfilm om dette materialet her >>:

- Tekstilene som ble benyttet sirkulært i oppgave 1 b er laget av plast. Tekstiler i plast har både fordeler og ulemper. Sett opp lister over fordeler og ulemper ved bruk av plast i tekstiler. Tenk på hva som skjer med tekstilene når de brukes, vaskes og slites, sammenliknet med tekstiler av biologisk materiale som ull eller bomull.
Bruk gjerne det du finner av kilder på nett.
Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål etter 7. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Kompetansemål etter 10. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
(Kilde: udir.no)