Forsøket gir rom for variabler som gjør det spennende å utforske videre: ulike solfaktorer, forskjellige typer solkrem og til og med utgått solkrem. Elevene får dermed en konkret forståelse av at ikke all solkrem beskytter like godt, og at holdbarhet faktisk kan ha en målbar effekt.
Målet med oppgaven
Oppgaven passer godt til å skape diskusjon rundt temaer som hudhelse, forebygging av kreft, og hvordan forskere arbeider med kontrollerte eksperimenter. Samtidig får elevene øve på systematiske målinger, dokumentasjon med bilder, og kritisk sammenligning av resultater.
Kort sagt: Dette er en lavterskel, praktisk og visuelt tydelig oppgave som knytter naturfag tett til elevenes egen hverdag og helse.
Forslag til elevoppgaver
UV-stråling kan som kjent føre til hudkreft. Om skolen har eller kan skaffe UV-perler (Perler som endrer farge ved UV-stråling over tid) kan dere gjøre et eksperiment med solkrem, og effekten av solkrem. Be klassen om å ta med solkrem hjemmefra.
- For hver solkrem trenger dere 6 UV-perler i tre farger, et par av hver farge.
- Smør 3 av perlene i hver farge med solkrem, la tre av perlene i hver farge være kontroll, uten solkrem.
- Legg perlene i solen (Eller under en UV-kilde dersom dere har det) og noter endringene dere ser hvert 5. minutt (Ta gjerne bilder med mobiltelefon som dokumentasjon)
- Sammenlign resultatene mellom forskjellige typer solkrem og forskjellige solfaktorer.
- Er det noen av solkremene som er bedre enn andre?
- Var noen av solkremene utgått på dato? Hadde det noen betydning?
Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål etter 7. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Kompetansemål etter 10. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
(Kilde: udir.no)
Innhold
Fagområde
- Vil du skrive ut oppgaven?