Søppeljakt gir en konkret erfaring med hvordan avfall havner i naturen og hvilke typer forsøpling som er mest vanlige. Ved å dokumentere funn systematisk og presentere dem i en rapport, trener elevene på datainnsamling, kategorisering og vurdering av kilder. I tillegg øver de på å trekke konklusjoner og foreslå tiltak for å forebygge forsøpling i eget nærmiljø. Denne rapporten kan gjennomføres muntlig (video/lydopptak) eller skriftlig, og omfang tilpasses etter klassetrinn.
Målet med oppgaven
Elevene skal:
- samle, systematisere og presentere funn fra en søppeljakt
- reflektere over hvorfor avfall havner i naturen
- foreslå tiltak for å redusere forsøpling
knytte observasjoner til begreper som ressurser, materialkretsløp og bærekraft
Forslag til rapportstruktur
Metode (Hvordan dere gjennomførte søppeljakt)
- Hvor var dere?
- Hvor lenge
- Hvordan ble søppelet sortert og registrert
Observasjoner (Hva dere fant)
- Hvilke typer avfall dominerte (plast, metall, glass, tekstil, matemballasje osv.)
- Mengder eller volum (kan beskrives uten tallskjema)
- Eventuelle mønstre (f.eks. mye plast rundt busstopp / på stier)
Vurdering og refleksjon
- Hvorfor tror dere søppelet har havnet her?
- Hvilke konsekvenser kan dette ha for natur, dyr og mennesker
Forslag til tiltak
Hva kan skolen, elever eller lokalsamfunnet gjøre for å redusere tilsvarende forsøpling?
Alternativ:
Rapporter kan leveres som en kort video (8–12 min) med bilder/klipp fra søppeljakt.
Læreplanforankring (LK20 – Naturfag)
(Legges nederst i lærerdokumentet)
Kjerneelementer:
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
Jorda og livet på jorda
Tverrfaglige tema:
Bærekraftig utvikling
Demokrati og medborgerskap
Kompetansemål etter 10. trinn:
Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, samle og bearbeide data for å finne svar.
Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer og drøfte dem opp mot relevant teori.
Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold.
Kompetansemål Naturfag Vg1 (yrkesfag):
Utforske og presentere en naturfaglig problemstilling, og argumentere for valg av metoder.
Gjøre rede for hvordan miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø.