Metallgjenvinning

Metall er en av de mest verdifulle ressursene vi har, og kan gjenvinnes om og om igjen uten å miste kvalitet. Derfor er metallgjenvinning svært viktig både for miljøet og for å ta vare på ressursene våre.

flat-lay-recycling2
VARIGHET
30 min.
Målgruppe
Ungdomsskole og vgs
Tema
Bærekraft, medborgerskap

Visste du at rundt 80 % av alt metall som noen gang er produsert fortsatt er i bruk i dag, fordi det har blitt gjenvunnet og brukt på nytt?

I Norge finnes det mange gjenvinningsbedrifter som sorterer og bearbeider metall fra husholdning og industri. Noen bedrifter spesialiserer seg på bestemte typer avfall, som bilvrak, elektronikk eller metallemballasje, mens andre håndterer mange ulike metallfraksjoner.

Å vite hvordan vi skal sortere og behandle metallemballasje hjemme, er derfor en viktig del av at gjenvinningen fungerer.

Målet med oppgaven

Vi ønsker at elevene skal lære:

  • hvordan metallemballasje skal håndteres før levering til gjenvinning
  • hvem som har ansvar for metallgjenvinning der du bor
  • hva sjeldne jordartsmetaller er, og hvorfor de er viktige i moderne teknologi

Forslag til elevoppgaver

  • Hvordan bør metallemballasje håndteres hjemme før den kastes?
    Les om metallemballasje og sortering hos Norsk Metallgjenvinning.
    Skriv kort hva du finner ut (f.eks. må det skylles, tørkes, presses, osv.).

  • Ta rede på hvem som har ansvaret for metallgjenvinning i din kommune.
    Bruk din favoritt-søkemotor eller nettsidene til kommunen.
    Skriv navn på renovasjonsselskapet/avfallsselskapet + hvordan de samler inn metall.

  • Les om sjeldne jordartsmetaller (REE) hos Norges Geologiske Undersøkelse (NGU).

Forklar kort:
  • Hva menes med «sjeldne jordarter
  • Hva gjør dem viktige i moderne teknologi?

Velg ett grunnstoff fra  denne listen over sjeldne jorarter.

Skriv kort:
  • Navn på grunnstoffet
  • Hvilke egenskaper det har
  • Hvilke produkter eller teknologier grunnstoffet brukes i
  •  

Læreplanforankring (LK20 – Naturfag)

Kjerneelementer:
  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda
Tverrfaglige tema:
  • Bærekraftig utvikling
    Demokrati og medborgerskap
Kompetansemål etter 10. trinn (Naturfag):
  • Bruke atommodeller og periodesystemet til å gjøre rede for egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser.
  • Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer.

Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold.

Videregående (Naturfag Vg1 – yrkesfaglige utdanningsprogram)

  • Utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftperspektiv.

( Kilde: udir.no )

Innhold

Fagområde
Bærekraft, medborgerskap

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.