Denne oppgaven gir elevene innsikt i hvordan plast håndteres som ressurs i en sirkulær økonomi. Elevene sammenligner kildesortering i husholdninger med maskinell utsortering av plast i avfallsanlegg, og diskuterer fordeler og ulemper ved begge metodene.
Oppgaven krever at elevene leser fagtekst på nett (ØAS og Grønt Punkt) og bruker informasjonen til å reflektere rundt kvalitet, materialgjenvinning og praktisk avfallshåndtering hjemme. Arbeidet kan gjennomføres individuelt eller i grupper, og avsluttes med muntlig drøfting eller kort skriftlig refleksjon.
Målet med oppgaven
Oppgaven gir elevene erfaring med å utforske og beskrive hvordan ressursbruk, forbruk og avfall påvirker miljøet, og hvordan materialer som plast kan inngå i sirkulære prosesser.
Elevene trener på å innhente og sammenligne informasjon fra ulike kilder, og bruke faglige begreper som gjenvinning, råvarekvalitet og sirkulærøkonomi i egen refleksjon.
Videre får de anledning til å drøfte hvordan individuelle valg i hverdagen kan påvirke miljøet og samfunnet, og argumentere for hvilke løsninger som kan være mest bærekraftige. Oppgaven gir også rom for samarbeid, muntlig diskusjon og enkel skriftlig resonnering.
Forslag til elevoppgaver
- Hvilke likheter er det i behandlingen av plastavfall i de to tekstene?
- Hvilke forskjeller er det i kildesorteringen i de to tekstene?
- Hva tror du er grunnen til at ØAS vil ta i bruk en ny metode for utsortering av plastemballasje?
- Hvilken av de to metodene tror du er enklest å gjennomføre for en forbruker?
Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål etter 7. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Kompetansemål etter 10. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
(Kilde: udir.no)