Rapport fra søppeljakt

Etter søppeljakt-aktiviteten skal elevene oppsummere funnene sine i en rapport eller som en videopresentasjon. Målet er å reflektere over hva som ble funnet, hvor det ble funnet og hva dette kan fortelle om avfallsvaner i nærmiljøet.

lag-rapport
VARIGHET
Læreren velger
Målgruppe
Mellomtrinn og vgs
Tema
Bærekraft

Søppeljakt gir en konkret erfaring med hvordan avfall havner i naturen og hvilke typer forsøpling som er mest vanlige. Ved å dokumentere funn systematisk og presentere dem i en rapport, trener elevene på datainnsamling, kategorisering og vurdering av kilder. I tillegg øver de på å trekke konklusjoner og foreslå tiltak for å forebygge forsøpling i eget nærmiljø. Denne rapporten kan gjennomføres muntlig (video/lydopptak) eller skriftlig, og omfang tilpasses etter klassetrinn.

Målet med oppgaven

Elevene skal:

  • samle, systematisere og presentere funn fra en søppeljakt
  • reflektere over hvorfor avfall havner i naturen
  • foreslå tiltak for å redusere forsøpling
  • knytte observasjoner til begreper som ressurser, materialkretsløp og bærekraft

Forslag til rapportstruktur

Metode (Hvordan dere gjennomførte søppeljakt)

  • Hvor var dere?
  • Hvor lenge
  • Hvordan ble søppelet sortert og registrert

Observasjoner (Hva dere fant)

  • Hvilke typer avfall dominerte (plast, metall, glass, tekstil, matemballasje osv.)
  • Mengder eller volum (kan beskrives uten tallskjema)
  • Eventuelle mønstre (f.eks. mye plast rundt busstopp / på stier)

Vurdering og refleksjon

  • Hvorfor tror dere søppelet har havnet her?
  • Hvilke konsekvenser kan dette ha for natur, dyr og mennesker

Forslag til tiltak

  • Hva kan skolen, elever eller lokalsamfunnet gjøre for å redusere tilsvarende forsøpling?

Alternativ:

Rapporter kan leveres som en kort video (8–12 min) med bilder/klipp fra søppeljakt.

Læreplanforankring (LK20 – Naturfag)

(Legges nederst i lærerdokumentet)

Kjerneelementer:

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter

  • Jorda og livet på jorda

Tverrfaglige tema:

  • Bærekraftig utvikling

  • Demokrati og medborgerskap


Kompetansemål etter 10. trinn:

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, samle og bearbeide data for å finne svar.

  • Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer og drøfte dem opp mot relevant teori.

  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold.


Kompetansemål Naturfag Vg1 (yrkesfag):

  • Utforske og presentere en naturfaglig problemstilling, og argumentere for valg av metoder.

  • Gjøre rede for hvordan miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø.

Innhold

Fagområde
Naturfag

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.