Strålingsenergi

Denne oppgaven kombinerer et dagsaktuelt helseaspekt med et enkelt og visuelt eksperiment som engasjerer elevene.

Ved å bruke UV-perler kan elevene direkte observere hvordan solkrem beskytter mot UV-stråling, og samtidig reflektere over betydningen av solbeskyttelse i hverdagen.

UV light aa2
VARIGHET
45 min.
Målgruppe
8.-10. og vgs.
Tema
Energi

Forsøket gir rom for variabler som gjør det spennende å utforske videre: ulike solfaktorer, forskjellige typer solkrem og til og med utgått solkrem. Elevene får dermed en konkret forståelse av at ikke all solkrem beskytter like godt, og at holdbarhet faktisk kan ha en målbar effekt.

Målet med oppgaven

Oppgaven passer godt til å skape diskusjon rundt temaer som hudhelse, forebygging av kreft, og hvordan forskere arbeider med kontrollerte eksperimenter. Samtidig får elevene øve på systematiske målinger, dokumentasjon med bilder, og kritisk sammenligning av resultater.

Kort sagt: Dette er en lavterskel, praktisk og visuelt tydelig oppgave som knytter naturfag tett til elevenes egen hverdag og helse.

Forslag til elevoppgaver

UV-stråling kan som kjent føre til hudkreft. Om skolen har eller kan skaffe UV-perler (Perler som endrer farge ved UV-stråling over tid) kan dere gjøre et eksperiment med solkrem, og effekten av solkrem. Be klassen om å ta med solkrem hjemmefra.

  1. For hver solkrem trenger dere 6 UV-perler i tre farger, et par av hver farge.
  2. Smør 3 av perlene i hver farge med solkrem, la tre av perlene i hver farge være kontroll, uten solkrem.
  3. Legg perlene i solen (Eller under en UV-kilde dersom dere har det) og noter endringene dere ser hvert 5. minutt (Ta gjerne bilder med mobiltelefon som dokumentasjon)
  4. Sammenlign resultatene mellom forskjellige typer solkrem og forskjellige solfaktorer.
  5. Er det noen av solkremene som er bedre enn andre?
  6. Var noen av solkremene utgått på dato? Hadde det noen betydning?

Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».

 

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

 

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

 

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

 

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
  • Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

 

(Kilde: udir.no)

Innhold

Fagområde
Naturfag, fysikk og matematikk, samt samfunnsfag, og tverrfaglige temaer som bærekraft og medborgerskap.

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.