Elektrisk energi

Disse oppgavene gir elevene mulighet til å se hvordan elektrisitet og magnetisme kan demonstreres med enkle midler.

Gjennom å bygge egne batterier og en enkel elektromotor får de innsikt i grunnleggende prinsipper som ellers kan virke abstrakte i læreboka.

Electric,Discharge,Shocked,Effect,For,Design.,Power,Electrical,Energy,Lightning
VARIGHET
45 min.
Målgruppe
8.-10. og vgs.
Tema
Energi

Oppgave 1 

Her får elevene eksperimentere med sitt eget hjemmelagde batteri. Ved å måle strøm og spenning – og teste forskjellen på serie- og parallellkobling – får de en praktisk forståelse av hvordan elektriske kretser fungerer, og hvordan kombinasjoner av celler påvirker resultatet. Dette gir en god inngang til begreper som spenning, strøm og indre motstand.

Oppgave 2 

Nå bygger vi videre og viser at et batteri kan lages av helt vanlige materialer. Oppgaven gir rom for kreativitet og refleksjon rundt hva som skal til for å få nok energi ut av enkle konstruksjoner, og skaper bevissthet om hvordan kjemiske reaksjoner kan utnyttes til nytte.

Oppgave 3

Denne oppgaven ender med å bygge verdens enkleste elektromotor. Her får elevene en direkte opplevelse av samspillet mellom elektrisk strøm og magnetiske krefter, og ser hvordan elektrisitet kan omsettes til bevegelse. Diskusjonen om temperaturøkning i batteriet gir en naturlig inngang til energitap og virkningsgrad.

Målet med oppgaven

Til sammen gir disse forsøkene en spennende og lavterskel måte å utforske elektrokjemi og elektromagnetisme på. Oppgavene skaper en bro mellom teori og praksis, og gir elevene en følelse av mestring når de får en LED til å lyse eller en enkel motor til å snurre.

Forslag til elevoppgaver

  1. Beskrivelse av oppgave en
  2. Beskrivelse av oppgave to

Tilknytning til læreplanen

Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk’
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
  • Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

(Kilde: udir.no)

Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».

 

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

 

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

 

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

 

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
  • Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

 

(Kilde: udir.no)

Innhold

Fagområde
Naturfag, fysikk og matematikk, samt samfunnsfag, og tverrfaglige temaer som bærekraft og medborgerskap.

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.