Introduksjonstekst her
Målet med oppgaven
Disse oppgavene gir elevene en ganske konkret inngang til begrepene energi og effekt. I stedet for å forholde seg til abstrakte tall og formler, får de bruke egen kropp som «måleinstrument» og kjenne hvordan fysikken er til stede i hverdagen.
Forslag til elevoppgaver
Oppgave 1
Her tar elevene i bruk grunnleggende begreper som masse, høyde og tyngdeakselerasjon for å beregne hvor mye energi det faktisk koster å gå opp en trapp. Elevene kan kjenne anstrengelsen i kroppen samtidig som de setter tall på den.
Oppgave 2
Vi går videre og introduserer begrepet effekt. Her får elevene mulighet til å undersøke forskjellen mellom å gå og å løpe opp trappen, og dermed se hvordan samme mengde arbeid kan utføres med ulik tidsbruk – og at dette utgjør forskjellen i effekt.
Til sammen skaper oppgavene en aktiv læringssituasjon der fysikkens begreper forankres i kroppslige erfaringer. De passer godt som introduksjon til energi- og effektbegrepet, og gir et godt utgangspunkt for refleksjon, diskusjon og videre utforskning.
Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål etter 7. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Kompetansemål etter 10. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
(Kilde: udir.no)
Innhold
Fagområde
- Vil du skrive ut oppgaven?