Termisk energi

I denne oppgaven undersøker elevene hvordan kjemisk energi i mat kan frigjøres som varme ved å brenne en peanøtt i et enkelt kalorimeter.

The,Geysir,Geyser,In,Iceland,The,Moment,Before,It,Bursts.
VARIGHET
45 min.
Målgruppe
8.-10. og vgs.
Tema
Energi

Introduksjonstekst her

Målet med oppgaven

Elevene måler temperaturøkningen i vann og kobler teori til praksis ved å beregne energimengden. Forsøket synliggjør sammenhengen mellom kjemisk energi, varme og kalorier, samtidig som elevene reflekterer over feilkilder, energitap og måleusikkerhet.

Forslag til elevoppgaver

Termisk energi

  1. Vei en peanøtt og noter vekten. Du trenger en nøyaktig vekt til dette, helst en som viser gram med to desimaler, men gram med en desimal går til nød an.
  2. Bruk varmen fra en brennende peanøtt med kjent masse til å varme opp 20 ml. vann i et reagensglass mens du måler temperaturøkningen i vannet.
  3. Noter starttemperaturen og sluttemperaturen på vannet. (Dersom vannet begynner å koke før peanøtten er brent helt opp, må du gjøre forsøket på nytt med et litt større vannvolum, etter som vanntemperaturen ikke vil øke mer etter at det har begynt å koke).
  4. Les informasjonen om energiinnhold på peanøttpakken og bruk den til å regne ut den teoretiske energimengden i peanøtten du nettopp brant.
  5. Regn ut hvor mye av denne energien som ble overført til vannet. Her er det lettest å ta utgangspunktet i definisjonen av en kalori, selv om det er en litt utdatert energienhet innen fysikken.
  6. Prøv å finn alle feilkildene som forklarer resultatet i punkt 5.
  7. Klarer du å designe et eksperiment (hypotetisk, du trenger ikke gjennomføre eksperimentet) som kanskje ville gitt et bedre resultat?

Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».

 

NATURFAG

Kjerneelementer

  • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
  • Jorda og livet på jorda

 

Tverrfaglig tema

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling

 

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
  • Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

 

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
  • Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

 

(Kilde: udir.no)

Innhold

Fagområde
Naturfag, fysikk og matematikk, samt samfunnsfag, og tverrfaglige temaer som bærekraft og medborgerskap.

INSPIRIAs marine undervisningstilbud

INSPIRIA tilbyr et bredt spekter av marine undervisningsopplegg, fra barnehage til avanserte to-dagers feltkurs for videregående elever.