Introduksjonstekst her
Målet med oppgaven
Elevene måler temperaturøkningen i vann og kobler teori til praksis ved å beregne energimengden. Forsøket synliggjør sammenhengen mellom kjemisk energi, varme og kalorier, samtidig som elevene reflekterer over feilkilder, energitap og måleusikkerhet.
Forslag til elevoppgaver
Termisk energi
- Vei en peanøtt og noter vekten. Du trenger en nøyaktig vekt til dette, helst en som viser gram med to desimaler, men gram med en desimal går til nød an.
- Bruk varmen fra en brennende peanøtt med kjent masse til å varme opp 20 ml. vann i et reagensglass mens du måler temperaturøkningen i vannet.
- Noter starttemperaturen og sluttemperaturen på vannet. (Dersom vannet begynner å koke før peanøtten er brent helt opp, må du gjøre forsøket på nytt med et litt større vannvolum, etter som vanntemperaturen ikke vil øke mer etter at det har begynt å koke).
- Les informasjonen om energiinnhold på peanøttpakken og bruk den til å regne ut den teoretiske energimengden i peanøtten du nettopp brant.
- Regn ut hvor mye av denne energien som ble overført til vannet. Her er det lettest å ta utgangspunktet i definisjonen av en kalori, selv om det er en litt utdatert energienhet innen fysikken.
- Prøv å finn alle feilkildene som forklarer resultatet i punkt 5.
- Klarer du å designe et eksperiment (hypotetisk, du trenger ikke gjennomføre eksperimentet) som kanskje ville gitt et bedre resultat?
Feltkurset baserer seg i all hovedsak på to av kjerneelementene for naturfag i læreplanen, «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» og «Jorda og livet på jorda».
NATURFAG
Kjerneelementer
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
- Jorda og livet på jorda
Tverrfaglig tema
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
Kompetansemål etter 7. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
- Skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, brukeårsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn
- Gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk'
- Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen
Kompetansemål etter 10. trinn
- Stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
- Analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger
- Beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
- Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
(Kilde: udir.no)
Innhold
Fagområde
Naturfag, fysikk og matematikk, samt samfunnsfag, og tverrfaglige temaer som bærekraft og medborgerskap.
- Vil du skrive ut oppgaven?